Nak kerja apa ni?

Dalam cuti sakit selama dua minggu ini saya menerima panggilan temuduga dari sebuah syarikat yang terletak di Damansara. Gembira pada mulanya. Namun apabila selesai sahaja temuduga, pelbagai persoalan mula membanjiri minda ini.

"Sesuai ke aku kerja macam ni?", "Boleh ke aku kerja yang macam ni?", "Minat ke aku ataupun cuma terikut-ikut kawan je?"

Sedar tak sedar dah setahun setengah saya bekerja. Namun masih lagi tercari-cari apa yang sesuai dengan jiwa.

Namun temuduga pada hari itu adalah seumpama wake up call kepada saya. Opss..lupa pula, interview was okay but i do not put any hope on it.

Well at least, i figured out what i want to do in my life. Sepanjang perjalanan dalam komuter itu, fikiran saya  melayang jauh. Memikirkan  masa depan, impian, cita-cita, harapan dan sebagainya.

Namun apa yang boleh saya katakan di sini, apa sahaja jalan yang telah Allah berikan itu sememangnya yang terbaik buat kita. Terpulang bagaimana untuk kita menilainya. Tidak semua yang kita inginkan akan kita perolehinya. Allah memberikan sesuatu kepada hamba-Nya dengan cara yang begitu istimewa sekali. Sekalipun doa kita tidak dimakbulkan oleh-Nya, ALLAH memberikan kita kurnia-Nya dalam bentuk yang lain. Benar, "Tuhan tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum itu sekiranya kaum itu tidak mengubah nasibnya sendiri".

Allah memberikan kita jalan, dan seharusnya kita mengikhtiharkan bagaimana kita harus meningkatkan dan memajukan diri dan kehidupan kita ke arah yang lebih baik. Pilihan dalam tangan kita. Jadi, saya kini lebih bersyukur dan lebih menghargai semua yang ada di sekeliling saya

The biggest secret of living a happy life is appreciate every single thing around you..

Comments

hairieusoff said…
appreciate n hope for happiness and healthiness.... kekadang tuh nak juga wealthiness huhuh

Popular Posts